طراحی فروشگاه اینترنتی : باید ها و نباید ها
چند روز پیش در خیابان ولیعصر تهران در حال قدم زدن بودم و گهگاهی به تابلو های تبلیغاتی نصب شده بر روی پیاده روی خیابان نگاه می کردم ، برایم جالب بود که اکثر کسب و کار های جدید به سمت ایجاد وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی رفته اند و حتی کسب و کار های سنتی هم اهمیت این موضوع رو به درستی درک کرده اند و در تلاش اند تا از چند سال آینده از چرخه رقابت حذف نشوند و خود را با جامعه به روز شده وفق دهند. این همه تلاش من رو به وجد آورد تا شروع کنم به بررسی تعدادی از این وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی ، پس از بررسی ۱۰ نمونه متوجه شدم ۸۰% از این فروشگاه های اینترنتی دارای ایراد های متعددی است که متاسفانه باعث کاهش رتبه سایت در گوگل و عدم استقبال مشتریان این کسب و کارها شده است. شما می بایست برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی موفق چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید :
۱. وجود یک ایده خوب
2. برنامه ریزی دقیق برای اجرای ایده
3. شناخت نقاط ضعف و قدرت رقبا و خودتان
4. استفاده از تجارب کسب و کار های موفق همچون دیجی کالا
5. وجود یک تیم قوی در زمینه های برنامه نویسی ، گرافیک و تولید محتوا در کنار خود
6. استفاده از یک فروشگاه اینترنتی ایمن و به روز جهت بار گذاری مطالب محصولات
تمامی این ۶ مورد در جای خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند اما من در این مقاله سعی کرده ام به برخی نکات مهمی که شما می بایست در مهم ترین بخش کسب و کار خود یعنی (فروشگاه اینترنتی) رعایت کنید بپردازم.
۱. از یک پلترم به روز و حرفه ای جهت بارگذاری سایت و فروشگاه اینترنتی خهود استفاده کنید.
۲. یکی از نکات مهم در جذب مشتریان شما ظاهر وب سایت ( UI ) است ، اکثر افراد به راحتی از این بخش رد می شوند و این خود اشتباهی بزرگ است . پس برای تک تک صفحات فروشگاه خود طراحی ایده های جذاب نسبت به کسب و کارتان در نظر بگیرید. رابط های کاربری وب سایت های فروشگاهی می بایست به گونه ای طراحی شوند که مشتریان به راحتی بتوانند در کمترین زمان ممکن نیاز های خود را از سایت شما دریافت کنند
۳. بخش جستجوی محصولات خود را هوشمند کنید زیرا هوشمند سازی بخش جستجوی کالا می تواند پیشنهادات جذابی را برای مشتریان شما ارائه نماید و این کار باعث افزایش ترافیک بازدید کاربران از صفحات داخلی وب سایت فروشگاهی شما خواهد شد .
۴. به مشتری خود پیشنهاد محصولات مشابه آن چه در سایت جستجو می کنند را ارائه دهید این کار باعث افزایش بازدید از صفحات داخلی و کاهش نرخ خروج مشتریان از وب سایت شما می شود .با بکارگیری این ویژگی کاربران خود را به سمت خرید دیگر محصولات فروشگاه هدایت می کنید .
۵. از شبکه های اجتماعی قافل نشوید. با اشتراک گذاری محصولات و مطالب فروشگاه خود در شبکه های اجتماعی می توانید از نفوذ صفحات برای معرفی محصولات خود به دوستان و آشنایان کاربران خود بهره مند شوید .
اگرچه کاربران می توانند مطالب را در شبکه های اجتماعی به صورت دستی به اشتراک بگذارند اما داشتن دکمه های شبکه های
اجتماعی احتمال به اشتراک گذاری محصولات را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد .
۶. برای محصولات خود فیلتر تعریف کنید و محصولات خود را طبق قیمت، محبوبیت و غیره دسته بندی نمایید.
شما با این کار به مشتریان خود نشان می دهید که برای وقت آن ها ارزش قائلید و خرید برای آنان تجربه ای لذت بخش تر خواهد بود .
۷. پیش نمایشی سریع از محصولات ارائه نمائید.، اغلب مشتریان از متن ها واطلاعات طولانی بیزار هستند و ترجیح می دهند در کوتاه ترین زمان به مشخصات محصول دسترسی داشته باشند .
شما می توانید ویژگی پیش نمایش سریع را به کاربران ارائه دهید تا بدون ورود به صفحه محصولات اطلاعات مورد نظر آنان را در اختیارشان بگذارید .
یکی از بهترین ایده ها برای برطرف کردن نیاز کاربر ایجاد باکس های اطلاعات فنی در صفحه می باشد تا کاربر در صورت نیاز
بتواند با بازکردن آن ها لیست امکانات را مشاهده کند .
مهم است که تمامی اطلاعات محصولات خود را به صورت مفید، شفاف و مختصر توضیح دهید زیرا اگر مشتری نتواند تمامی
اطلاعات مورد نظر خود را در فروشگاه شما بیابد موجب تردید در هنگام انتخاب شده و از خرید منصرف می شود .
۸. دکمه ثبت درخواست کالای تمام شده را در فروشگاه خود فعال نمائید. این ویژگی باعث می شود مشتریان حس کنند شما قصد برطرف کردن نیازهایشان را دارید و احتمال این که آن ها به وب سایت های رقیب مراجعه کنند را کاهش می دهد .
۹. بخشی از فروشگاه اینترنتی خود را به نگهداری محصولات مورد علاقه مشتریان اختصاص دهید زیرا گاهی ممکن است یک کاربر تعدادی از محصولات مورد علاقه اش را به سبد خرید خود اضافه کرده بدون این که قصد خرید داشته باشد .
بجای اجبار مشتری به انتخاب و خرید، به وی این اختیار را داده که خرید خود را به روزی دیگر موکول کند .
۱۰. به مشتریان خود روش های مختلف ارسال را ارائه دهید زیرا برخی از مشتریان نیاز به تحویل فوری دارند و برخی دیگر ترجیح می دهند از انتخاب گزینه ارسال با پرداخت های ثابت استفاده کنند و بابت این موضوع هزینه کم تری را پرداخت کنند .
۱۱. آخرین مرحله پرداخت می تواند برای بسیاری از مشتریان لحظه ای پر استرس باشد .
مهم است در جهت آسودگی خاطر مشتریان خود فقط به نشان دادن صفحه تائید پرداخت بسنده نکرده و یک ایمیل قبض خرید نیز برای آن ها ارسال کنید .
ارائه اطلاعات ردیابی پس از ارسال کالای مشتری نیز گامی مثبت در جلب اطمینان آنان است .
۱۲. تمامی صفحات فروشگاه شما می بایست هدفمند طراحی شوند و هرکدام وظیفه ای معین را بر عهده داشته باشد .
۱۳. راه های ارتباطی و تماس با ما را برای کاربران فروشگاه واضح کنید.
۱۴. بخش سوالات متداول، قابلیت نقد و بررسی، پست ها و توصیه های کاربری یکی از مهم ترین بخش هایی است که می توانید برای ارائه خدمات بهتر به کار گیرید .
۱۵. یک روش ایده آل برای تشویق کاربران به بازدید مجدد از فروشگاه شما، ایمیل های تبلیغاتی هم چون کاتالوگ های محصولات جدید یا اخبار تخفیف های فصلی است .
هرچه تعداد بازدید یک کاربر از فروشگاه شما افزایش یابد، احتمال خرید نیز افزایش می یابد .
16. استفاده از یک هاست قابل اطمینان و پر قدرت، کلیدی مهم در موفقیت فروشگاه شما است. هم چنین مهم است که هاست و سرور فروشگاه شما نیز همگام با رشد تجارت شما ارتقاء یابد تا مشتریان شما با مشکلاتی هم چون تأخیر در بارگذاری صفحات و تأخیر در فرآیند پرداخت مواجه نشوند .پس در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.