۲۵ شرط لازم برای داشتن یک وب سایت و فروشگاه حرفه ای
یک سایت حرفه ای دارای ویژگی های متعددی می باشد. بعضی از این ویژگی ها جزء شروط لازم، و بعضی جزء شروط کافی هستند. اجرای هر کدام از این ویژگی ها، باعث هر چه بهتر شدن سایت شما می گردد. ما سعی داریم در این مقاله شما را با تعدادی از این نکات آشنا کنیم:
۱- انتخاب و خرید دامنه متناسب با کسب کار شما:
اولین نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای داشت، انتخاب نام دامنه مناسب و همنام کسب و کار شما می باشد. و در همان ابتدای کار می بایست دقیق صورت گیرد؛ زیرا گوگل فرایند seo را بر اساس دامنه شما انجام خواهد داد و در صورت عوض شدن دامنه، رتبه شما در گوگل به شدت تنزل خواهد یافت.
دوم اینکه سعی کنید مدیریت دامنه و هاست وب سایت خود را با نام ایمیل خود انجام دهید تا در آینده به مشکلات حقوقی برنخورید.
ترجیحاً دامنه خود را ۵ ساله ثبت نمائید تا در صورتی که تاریخ انقضاء آن فرا رسید به علت فراموشی شما از دسترس خارج نشود. البته تمدید طولانی دامنه باعث بهتر دیده شدن دامنه شما در موتور جستجوی گوگل نیز می شود.
۲- برای طراحی قالب سایت خود دقت داشته باشید:
قالب سایت، اولین چیزی است که در طراحی سایت باید انتخاب شود و در واقع ستون و چهارچوب دیداری سایت شماست. در طراحی سایت این نکات را در نظر داشته باشید:
- از انتخاب رنگ های جیغ به شدت بپرهیزید و رنگ های استفاده شده در وب سایت خود را مرتبط با شعار و کارتان انتخاب کنید. هرگز از معانی رنگها غافل نشوید.
- در نظر داشته باشید برای طراحی سایت، بیش از ۲ تا ۴ طیف رنگ، استفاده نکنید.
- وجود فضاهای خالی در صفحه را مدنظر داشته باشید. این کار از خستگی چشم ببینده جلوگیری می کند. ضمن اینکه محتوای شما به راحتی از بخش های گرافیکی و خالی سایت، متمایز می گردد.
- سعی کنید با انتخاب های مناسب در فروشگاه اینترنتی، روحیه نشاط را در حین خرید به کاربران خود بدهید.
۳- قرار دادن اطلاعات تماس در تمامی صفحات:
شماره تلفن، نشانی سایت، Email، و سایر اطلاعات تماس با شرکت را در تمامی صفحات قرار دهید تا در صورتی که مخاطب نیاز به برقراری تماس با شما پیدا کرد، این اطلاعات در دسترس او باشد. ضمن این که ممکن است افرادی بعضی از صفحات را ذخیره، چاپ یا کپی کنند، در غیر این صورت دیگر به این اطلاعات دسترسی نخواهند داشت.
۴- صفحه آرایی جذاب:
چیدمان مناسب در صفحه، تیتر های جذاب، استفاده از فونت و سایز و رنگ مناسب برای تیتر و متن ،تقسیم کردن مقالات طولانی به قسمت های کوچک تر با تیتر های مناسب، مشخص کردن تیتر های مهم با فونت بزرگ و سایز خاص و رنگ متفاوت، باعث جذب مخاطب بیشتر برای سایت می شود.
۵- از طراحی قسمت درباره ما و تماس با ما غافل نشوید:
صفحه درباره ما جایی است که به معرفی کسب و کار خود و مدیر سایت می پردازید. در این صفحه به سوالاتی هم چون:
شما که هستید؟
چه خدماتی ارائه می دهید؟
وجه تمایز شما با رقبایتان چیست؟
دارای چه نقاط قوتی هستید؟
و سوالاتی از این دست پاسخ می دهید. این کار باعث جلب اعتماد مخاطبان به شما می شود.
در صفحه تماس با ما نیز، آدرس، شماره تماس، شماره پیامک و ایمیل شرکت را قرار دهید. در کنار این اطلاعات، یک فرم تماس جهت سهولت در تماس با شرکت قرار دهید.
۶- دسترسی آسان:
یکی از مهمترین نکات برای طراحی سایت حرفه ای، داشتن یک منوی مرتب در وب سایت و لینک صفحات به صفحه اصلی است، تا کاربر بتواند از هر قسمت از سایت به صفحه اصلی یا سایر صفحات دسترسی پیدا کند.
۷- دسته بندی ها را ساده کنید:
کاربران فروشگاه های اینترنتی و وب سایت ها پس از مشاهده صفحه اول به سراغ منو بار وب سایت خواهند رفت. چیدمان صحیح این بخش به کاربر کمک می کند تا بتواند سریعتر به قسمت مورد نظر دست پیدا کند.
برای دسته بندی های فروشگاه خود از ترکیب load more (اطلاعات بیشتر) و lazy load استفاده کنید.
برای جستجو از دکمه load more همراه با تعدادی از نتایج مرتبط استفاده کنید.
نکته: در نسخه موبایل وب سایت نیز از load more استفاده کنید ولی به طور پیش فرض تعداد کمتری از محصولات لود یا بارگذاری شوند.
۸- پشتیبانی از چند زبان زنده دنیا:
سعی کنید مطالب سایت شما به زبانی غیر از زبان فارسی (انگلیسی) هم نشان داده شود. در این صورت، کاربرانی که به طور اتفاقی از دیگر نقاط دنیا، با سایت شما روبرو شده اند، از مطالب سایت شما استفاده خواهند کرد و مخاطب و مشتری بالفعل شما خواهند شد.
۹- به سایت خود تشخص بدهیم:
برای سایت خود از یک سبک استفاده کنید که با محتوا و شخصیت سایت شما همخوانی داشته باشد. توجه داشته باشید که این سبک، نشان دهنده شخصیت شما هم خواهد بود.
۱۰- شیوه نگارشی مناسب مخاطبان خود را در نظر بگیرید:
مطالب سایت را طوری بنویسید که به مخاطب این حس را القا کنید که این مطلب برای او نوشته شده است. برای این منظور می توانید از لحن محاوره ای هم استفاده کنید. این نکته را مد نظر داشته باشید که از نوشتن مطالب کوتاه و مختصر بپرهیزید و مطالب را به اندازه کافی توضیح دهید.فراموش نکنید زیاده گویی هم باعث خسته شدن مخاطب می شود.
۱۱- زیبایی، فدای خوانایی نشود:
دقت کنید که برای نوشتن متن های سایت، از زمینه روشن استفاده شود و پس زمینه تیره فقط برای قسمت هایی که حروف درشت دارند، مانند تیتر و صفحه اول استفاده شود.
۱۲- استفاده از محتوای مولتی مدیا:
اگر شما برای سایت خود فقط از فایل متنی استفاده کنید، سایت شما برای مخاطب به شدت رخوت انگیز و خسته کننده خواهد شد. قراردادن چند فایل مولتی مدیا به عنوان مثال عکس، فیلم و اینفوگرافیک، باعث ایجاد اشتیاق از سوی کاربر برای باقی ماندن در سایت و ادامه دادن مطالعه مطالب سایت می گردد.
۱۳- از فایل های تصویری کوچک استفاده نمائید:
در دنیای پرسرعت امروزی تقریبا هیچ کس وقت منتظر ماندن (حتی برای ۳۰ ثانیه ) برای باز شدن عکس یا دانلود فیلم در صفحات سایت های مختلف ندارد.ضمن اینکه با توجه به رقابت زیاد بین سایت های مختلف برای جذب مخاطب، باید در کمترین زمان اطلاعات لازم را در اختیار مخاطب قرار داد.
این کار باعث می گردد صفحه هر چه سریعتر باز گردد و افرادی که از سرعت و حجم ترافیک اینترنت کمتری برخوردارند هم بتوانند از سایت، بازدید کنند.
۱۴- توضیح درباره محصول:
یک فروشنده خوب می بایست تمامی اطلاعات محصولی که می خواهد بفروشد را بداند و بتواند به خوبی این اطلاعات را به مشتری خود توضیح دهد. پس اگر شما نیز می خواهید فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید می بایست در ارتباط با محصول خود هر توضیحی که برای مشتری مهم است را ارائه دهید. سعی کنید از فیلم، عکس و جدول های مقایسه ای استفاده نمائید و توضیحی در مورد تجربه کار با محصول شرح دهید.
۱۵- سئو (SEO) وب سایت:
کلمه seo یا همان Search engine optimization ممکن است برای اکثر ما که تازه می خواهیم کسب و کار اینترنتی را شروع کنیم غیر قابل لمس می باشد و اصولا به واسطه وجود برخی افراد سودجو در این حوزه، درک نادرستی از آن برایمان تعریف شده است و این موضوع از سوی این افراد مطرح می شود که مبلغی را پرداخت کنید تا سایت شما سریعا به صفحه اول گوگل منتقل شود.
این افراد با به اصطلاح BLACK SEO سایت شما و تقلب در کد های وب سایت و بک لینک ها در بازه های زمانی کوتاه مدت، وب سایت شما را در صدر وب سایت های گوگل قرار می دهند؛ اما نکته اینجاست که پس از مدت ۳ ماه، ربات های گوگل، این موضوع را متوجه می شوند و دامنه شما را به دهها صفحه قبل ارسال می کنند و به اصطلاح، شما پنالتی می خورید. (این راه، کاملا غلط است).
فرایند سئو شامل ۲ بخش اصلی است :
On page Seo: اصلاح کدهای داخلی وب سایت و تمامی فرایند ها و اصلاحات مفیدی که شما در داخل وب سایت خود انجام می دهید.
Off page Seo: بک لینک و لینک سازی ( شما می توانید با استفاده از محتوای مناسب در فضای وب مانند صفحات مرجع، شبکه های اجتماعی و لینک کردن به سایت خود انجام دهید) .
یک سئوی مناسب می تواند مزایای خوبی را برای وب سایت شما به همراه داشته باشد؛ از جمله: افزایش ترافیک وب سایت، تسریع در اطلاع رسانی، ایجاد لینک های بیشتر به سایت، جذب بازدید کننده بیشتر از سراسر دنیا، سرعت در نشر مطالب وب سایت شما در فضای اینترنت و در دسترس بودن نظرات کاربران و مخاطبان شما
یک برنامه منسجم را برای تولید محتوا در نظر داشته باشید، هفته ای ۴ بار و یا بیشتر(تقویم محتوا)
کلمات کلیدی خود را در محتوا ادغام کنید و بهینه سازی عناوین، موضوعات صفحه،URL ها و توصیفات متا را انجام دهید.
از ابزار های مناسب مانند google analytic وyoast برای تحلیل سایت خود استفاده کنید.
به متن ها یا صفحات نا مرتبط با موضوع، لینک ندهید.
مقاله نویسان حرفه ای را جذب تیم خود کنید تا محتوای جدید برای شما بنویسند. این کار می تواند به طور برون سپاری و یا استخدامی باشد.
گوگل به سایت های مرجع اهمیت بسیاری می دهد. پس تبدیل شدن شما به یک برند در زمینه کارتان می تواند محبوبیت سایت شما را به همراه داشته باشد.
۱۶- صفحه فرود ( Landing Page ):
یکی از مهترین بخش های مورد استفاده در فروشگاه و وب سایت های حرفه ای استفاده از Landing Page ها می باشد.
این بخش می بایست اولین صفحه ای باشد که مشتری ببیند. در طراحی این صفحه این نکات را مدنظر داشته باشید:
شما در این صفحه محصول و یا خدمات خاصی را ارائه می کنید. این ارائه می تواند فقط جهت اطلاع رسانی و یا به قصد فروش باشد، در هر ۲ زمینه شما می بایست قدرتمند ظاهر شوید.
شما باید در این صفحه به مخاطب خود اطلاعات بدهید و از مخاطب نیز، اطلاعات دریافت نمائید؛ گویی در حال بازاریابی رو در رو هستید. لذا هر آن چیزی که می تواند روی تصمیم گیری مخاطب نقش داشته باشد را وارد این صفحه کنید و این امر می بایست به صورت هدفمند و با رعایت اصول و ضوابط انجام گیرد.
۱۷- اعجاز خبرنامه:
داشتن یک خبرنامه در سایت هم مفید فایده خواهد بود. در قسمت خبرنامه، کاربران با وارد کردن ایمیل خود و تأیید آن، تمایل خود را به دریافت اخبار از سایت شما نشان می دهند. هم چنین با افزایش تعداد کاربران عضو، می توان از این بانک ایمیل، برای ارسال تبلیغات استفاده کرد. از آن جایی که افراد با میل خود عضویت خبرنامه را دارند، تبلیغات از این طریق با بازدهی بالایی رو به رو می شود. هم چنین با بررسی آماری تعداد کاربران فعال در سایت، نحوه حضور در سایت و صفحات پر مخاطب، می توان تبلیغات را به صورت هدفمند تر در این صفحات قرار داد.
۱۸- مشارکت کاربران:
طراحی بخش دریافت نظرات کاربران از دیگر باید های طراحی سایت می باشد. نظرات، پیشنهادات و انتقادات افراد مختلف، شما را در پیشبرد اهدافتان کمک می کند. اگر شما هم دسترسی به برخی بخش های سایت را منحصر به افراد عضو شده در سایت در نظر داشته باشید، بخش عضویت در سایت را در طراحی سایت خود فراموش نکنید.
یکی از نکاتی که باعث رشد رتبه شما در گوگل می شود، ثبت و درج نظرات کاربران در انتهای توضیحات فروشگاه اینترنتی می باشد. شما نیز با این کار می توانید باعث افزایش مشارکت کاربران شوید؛ کاربران با مشاهده نظرات کاربران دیگر تائید بیشتری را به سایت شما به عنوان مرجع خواهند داد.
۱۹- یک وب سایت responsive داشته باشید:
حتما تا به حال با این موضوع روبرو شده اید که صفحه وب سایتی را با موبایل و یا تبلت خود باز می کنید و متوجه می شوید که صفحات وب سایت به هم ریخته است و شما نمی توانید از امکانات آن استفاده نمائید. این به علت است که این وب سایت از تکنولوژی های مرتبط با ریسپانسیو بهره نمی برد.
طراح وب سایت می بایست صفحات شما را در ابعاد مختلف جهت مشاهده در تبلت، موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر های دسکتاپ طراحی نماید. عدم استفاده از تکنولوژی ریسپانسیو در وب سایت شما می تواند از امتیازتان در رتبه بندی گوگل کاسته و باعث کاهش بازدیدکنندگان گردد.
۲۵۶ رنگ و رزولوشن ۶۰۰ * ۸۰۰ را مبنای طراحی سایت خود قرار دهید. زیرا در عین نزولی شدن تعداد کاربرانی که از مانیتور های قدیمی استفاده می کنند، هنوز هم تعداد قابل ملاحظه ای از این افراد وجود دارند و رزولوشن بالا برایشان مشکل ساز است.
۲۰- اشتراک گذاری در سایت های اجتماعی:
از آنجا که این روزها گوگل به سایت هایی ارزش قائل می شود که در سایت های اجتماعی همچون فیس بوک و گوگل پلاس فعالیت دارند، ابزار به اشتراک گذاری مطالب دراین سایت ها از جمله نکات مهم برای هر چه بهتر بودن سایت شما محسوب می شود.
۲۱- فرایند خرید را کوتاه کنید:
بزرگترین اشتباهی که شما می توانید در طراحی فروشگاه اینترنتی خود انجام دهید پیچیده کردن فرایند خرید برای کاربران است. شما می بایست فرایند خرید را به نحوی ساده و قابل فهم کنید که کاربران با هر سن و دانشی بتوانند از فروشگاه اینترنتی شما خرید را انجام دهند. پیشنهاد می گردد این فرایند بیشتر از هشت مرحله نشود. استفاده از سایت باید برای همگان راحت باشد. در غیر این صورت خریداران به سمت رقبایتان خواهند رفت.
۲۲- از نماد الکترونیک استفاده کنید:
امروزه تمایل بیشتر افراد، تهیه مایحتاج خود از طریق اینترنت شده است، بیشتر مشتریان فروشگاه های اینترنتی با توجه به کلاهبرداری هایی که در این بخش انجام شده است به خرید از هر سایت اینترنتی اعتماد نمی کنند. یکی از مواردی که می تواند اعتماد کاربران را نسبت به خرید از فروشگاه اینترنتی شما جذب کند، استفاده از نماد های الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی تان می باشد.
یک طراح وب سایت حرفه ای با استفاده از پروتکل های امنیتی (گواهی نامه SSL) سعی می کند درجه نماد های خود را بالاتر از رقبا ببرد.
۲۳- درگاه الکترونیکی مطمئن:
آخرین بخشی که کاربر پس از انتخاب محصول به سراغ آن خواهد رفت درگاه پرداخت الکترونیکی است فروشگاه و وب سایت هایی که از درگاه های مورد اعتماد کاربران در منتطقه خود استفاده نمی کنند مشتریان زیادی را از دست خواهند داد. زیرا کاربران تمایلی ندارند اطلاعات حساب خود را در اختیار درگاه الکترونیکی ناامن قرار دهند. شما می توانید از درگاه های بانک هایی مانند: ملت و سامان استفاده کنید.
۲۴- چک نهایی:
در آخر سایتی را که تهیه کرده اید، قبل از آن که روی شبکه قرار دهید، چک کنید و آن را در سیستم ها، مرورگرها و مانیتورهای مختلف ببینید تا مطمئن شوید همان طور که می خواهید باشد، هست.
۲۵- سایت خود را تازه نگه دارید:
یک سایت مانند یک مطلب چاپی همچون کتاب یا روزنامه نیست که قراردادن مطالب آن در پروژه ای به اتمام برسد. اگر اطلاعات موجود در سایت خود را مدام به روز رسانی نکنید مخاطبان خود را به مرور از دست خواهید داد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.