فروشگاه خود را برای جمعه سیاه آماده کنید
تب جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی چند سالی است که به لطف فروشگاههای بزرگ اینترنتی به ایران هم رسیده است. جمعه سیاه، یک حراج بزرگ در آخرین جمعه ماه نوامبر( اوایل آذر) است که از آمریکا شروع شد و اکنون در بیشتر کشورهای جهان اجرا میشود. این حراج آنقدر مهم است که مردم برای […]
تب جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی چند سالی است که به لطف فروشگاههای بزرگ اینترنتی به ایران هم رسیده است. جمعه سیاه، یک حراج بزرگ در آخرین جمعه ماه نوامبر( اوایل آذر) است که از آمریکا شروع شد و اکنون در بیشتر کشورهای جهان اجرا میشود. این حراج آنقدر مهم است که مردم برای خرید در جمعه سیاه از شب قبل جلوی فروشگاهها صف میکشند یا مدام سایتهای اینترنتی را چک میکنند. حالا که این تب در ایران هم بالا رفته است، شما هم میتوانید این حراج را در فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید.
چرا حراج جمعه سیاه داشته باشیم؟
جمعه سیاه فرصت فوقالعادهای برای فروشگاههای اینترنتی است. با اینکه در اصل این حراج قبل از عید کریسمس( سال نو) برگزار میشود اما در ایران این حراج ربطی به سال نو ندارد و فرصت فروش فوقالعادهای را در ماههایی ایجاد کرده که فروش بسیار معمولی است. همچنین:
- جمعه سیاه فرصتی عالی برای فروش محصولاتی است که در انبار مانده است
- این حراج میتوانند کاربران جدید زیادی را به سایت شما بیاورد
- بسته به استراتژی شما میتواند درآمد خوبی را به همراه داشته باشد
- خرید اولیهای زیادی خواهید داشت( یعنی یخ خرید از سایت شما، برای خیلیها به راحتی میشکند و احتمال اینکه در آینده هم از سایت شما خرید کنند بالا میرود)
- محصولات شما را تقد میکند( باعث میشود پول شما دوباره نقد شود و بتوانید محصولات جدیدی به سایت خود اضافه کنید)
برای اینکه حراج موفقی در این روز داشته باشیم باید سایت و خودمان را برای این حراج اینترنتی آماده کنیم.
۱- زمان حراج باید محدود باشد( معمولا یک روز)
کل موضوع جمعه سیاه بر پایه هیجانی است که کاربر دارد. به صورت سنتی این حراج از صبح تا شب جمعه است که باعث میشود کاربر در هر لحظه این ترس را داشته باشد که موقعیت فوقالعادهای درحال از دست رفتن است و باید سریعتر خرید کند. اگر ما زمان حراج را بیشتر کنیم از یکی از بهترین شاخصههای جمعه سیاه استفاده نکردهایم. البته اگر میخواهید زمان بیشتری را برای جشنواره انتخاب کنید، میتوانید دو روز پنجشنبه و جمعه را در نظر بگیرید ولی بیشتر از این پیشنهاد نمیشود.
۲- اهداف و استراتژی فروش خود را مشخص کنید
کمی بالاتر گفتیم که حراج جمعه سیاه دلایل مختلفی دارد، از جمله افزایش فروش، فروش محصولات کمفروش، افزایش کاربران و خریداران جدید و … هدف شما از حراج جمعه سیاه چیست؟ اول باید هدف را مشخص کنید و بعد باید محصولات و میزان تخفیف را نسبت به این هدف انتخاب کنید.
افزایش کاربر و خریدار: اگر هدف شما افزایش خریدار جدید است، میتوانید یک یا چند محصول محبوب را با با سودی نزدیک به صفر( یا حتی با ضرر کم) برای فروش بگذارید و این محصولات و قیمت آنها را از قبل اطلاعرسانی کرده و تبلیغ کنید. این کار باعث میشود نام سایت شما مطرح شود، کاربران زیادی جذب کنید و محصولات دیگرتان هم بیشتر بفروشد( چون کاربر بیشتری به سایت وارد میشود). همچنین بهتر است هر کاربر فقط بتواند فقط یک عدد از محصول با تخفیف شگفتانگیز را بخرد.
فروش محصولات کمفروش: اگر هدف شما خالی کردن انبار از محصولات کمفروش است، باید این محصولات را با سود نزدیک به صفر در سایت قرار دهید و حتما در کنار آن محصولات دیگری هم در حراج داشته باشید تا احساس بدی به مشتری منتقل نشود. میتوانید این محصولات را به عنوان پیشنهاد ویژه نیز قرار دهید.
افزایش فروش: اگر فقط میخواهید فروش خود را افزایش دهید، بهتر است همهی محصولات را با تخفیفهای متنوع در حراج قرار دهید. همچنین اگر میتوانید، روی سبد خرید با مبالغ بالا تخفیفهای بیشتر اعمال کنید تا کاربر به سمت خرید بیشتر متمایل شود.
۳- سایت را برای جمعه سیاه آماده کنید
وقتی زمان حراج جمعه سیاه رسید، تمام سایت باید به صورت کامل در اختیار این حراج باشد. تمام ترافیک شما باید به سمت فروشگاه و حراج هدایت شود. برای این روز بهتر است چند ویژگی مهم را به سایت خود اضافه کنید.
pop-up: تبلیغات پاپآپ مزاحمترین شیوه تبلیغ است. این را قبول دارم اما نه برای روز حراج. بهتر است در روز جمعه سیاه در تمام صفحات سایت شما یک پاپآپ باز شود و کاربر را به خرید از حراج دعوت کند. این پاپاپ باید حتما لینک فروشگاه یا صفحه حراج را داشته باشد. با این کار کاربرانی که به وبلاگ یا صفحههای دیگر شما سر میزنند هم وارد فروشگاه میشوند.
شمارنده: حتما باید یک شمارنده در صفحات سایت خود قرار دهید تا هیجان خرید افزایش پیدا کند.
Landing Page: بهتر است برای حراج خود یک صفحهی اختصاصی داشته باشید و محصولات منتخب خود را در آن قرار دهید. این صفحه باید صفحهی فرود تمام تبلیغات شما شود. یعنی هر جا در مورد حراج خود تبلیغ کردید باید لینک این صفحه را بدهید. اگر نمیتوانید چنین صفحهای داشته باشید، میتوانید صفحهی اول فروشگاه خود را به عنوان صفحه فرود انتخاب کنید.
تمام فرایند خرید و محصولات را بارها چک کنید تا مطمئن باشید همهچیز به خوبی کار میکند. در حراج جمعه سایه، هر مشکلی میتواند فروش شما را به شدت کاهش دهد. جمعه سیاه ترافیک بالایی را به سایت شما میآورد، مطمئن شوید که هاست و سایت شما توانایی سرویسدهی به این حجم از کاربر را دارد و سایت Down نمیشود.
۴- تا ثانیه آخر تبلیغ و اطلاعرسانی کنید
درست است که زمان حراج جمعه سیاه کم است اما کاربران و مشتریان شما باید قبل از شروع این حراج، از زمان و تخفیفهای شما مطلع باشند. بهتر است در سه چهار روز قبل از حراج به کاربرانتان از طریق ایمیل مارکتینگ، ارسال پیامک و شبکههای اجتماعی در این مورد اطلاعرسانی کنید. این کار ممکن است کمی روی فروش هفتهی شما تاثیر منفی بگذارد، پس بهتر است فقط همان روزهای آخر از حراج رونمایی کنید. در این اطلاعرسانی حتما به مشتریان قبلی خود توجه ویژهای داشته باشید. آنها قبلا از شما خرید کردهاند و احتمالا بخش زیادی از خرید حراج، سهم آنها است.
در مورد تبلیغ هم از هزینه کردن نترسید، چون شما قرار است در یک روز فروش خوبی را تجربه کنید. پس تبلیغات را فراموش نکنید. در این مورد ایدههای مقالهی چگونه خیلی سریع به اولین فروش اینترنتی برسیم؟ را حتما بخوانید.
۵- تماموقت پشت سایت باشید
جمعه سیاه روزی نیست که سایت را رها کنید و منتظر باشید خودش بفروشد. شما باید از زمان شروع تا پایان حراج مدام سایت را چک کنید و پشت سایت باشید.
- بهتر است سیستم پشتیبانی آنلاین داشته باشید تا در لحظه مشکلات کاربران را رفع کنید، آنها همین الان میخواهند از سایت شما خرید کنند نه فردا.
- هرچقدر هم که هاست و سایت شما خوب باشد، ممکن است به دلیل ترافیک بالا سایت در روز حراج دچار مشکل شود. شما باید مدام سایت را چک کنید و در صورت بروز مشکل سریعا آن را رفع کنید.
حراج جمعه سیاه فرصت خوبی برای افزایش فروش اینترنتی است. اما باید فکر بسیار فکر شده و دقیق این حراج را برگزار کرد. امیدوارم با توجه به نکات این مقاله فروش فوقالعادهای را تجربه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.